“Marja van Putten is een hartstochtelijker schilder.”

Vera de Groot 2013

De passie is herkenbaar in al haar schilderijen. Het is de keuze van de onderwerpen, maar zeker ook het materiaal gebruik. Het materiaal en het onderwerp passen bij ieder schilderij van haar als de sleutel en het slot. Het verknopen van materiaal en onderwerp is vaak aanstekelijk en tot in het absurde door gevoerd.

Van Putten negeert de conventies in de schilderkunst. Het materiaal op haar schildersdoeken bestaat al lang niet meer uit alleen verf, maar ook uit gekleurde stoffen, kralen, knopen, ook uit tapijt als de kleur, textuur of het patroon haar aanstaat. Ze heeft een grote textiel collectie opgebouwd waaruit ze kan kiezen. In haar schilderijen is een grote variëteit van onderwerpen, maar altijd er is dat kenmerkend materiaal gebruik. De penseel wordt regelmatig verwisseld door de boormachine, constructielijm of naald en draad. Het verknopen van materiaal en onderwerp is in de loop van de jaren steeds sterker geworden.

Er zijn schilderijen met een sculptuurachtig karakter, met dikke lagen verf in ander materiaal, maar ook heel transparant geschilderde werken. In beide dwaalt de kijker rond als bij een avontuurlijke tocht door ongekende landschappen of geheimzinnige ruimten waarin haar personages zich proberen staand te houden.
Op elk schilderij is de benadering van het onderwerp weer anders. Fascinerend en verwarrend tegelijk.

Alter ego

Maria Sluierhof Is het alter ego van Van Putten. Hoewel al het werk een erotische kant heeft is het expliciete erotische werk op naam gesteld van Maria Sluierhof. Maria woont en werkt in het kuise Noord Amerika, waar haar werk niet getoond kan worden. Van Putten componeerde een hele familie met huisdieren en al rond haar alter ego.

Suriname 2012

Het verblijf van vier maanden in een dorp in de jungle van Suriname heeft tot schilderijen geleid van bewoners van het dorp in het overvloedige junglegroen. Het dorp en zijn bewoners is een nieuw thema in het werk van Van Putten.

digtpaint

Marja van Putten is initiatief nemer van een groep die zich digtpaint noemt. Een groep mensen die nadrukkelijk de computer en digitale bestanden gebruiken voor afbeeldingen en verwerking tot veelvormige soorten kunstwerken.

Voor digtpaint combineerde Van putten allerhande foto’s, schilderijen van klassieke meesters en haar eigen geschilderde werk en bewerkte deze op de computer tot nieuwe composities. Die composities worden opgeblazen tot enorme afbeeldingen en op grote doeken geprint.

Van Putten maakte in de begin periode van digtpaint ook korte films. Films over de realiteit van een afbeelding, over de ruimte op het platte vlak. De groep digtpaint heeft internationaal erkenning gekregen en heeft in verschillende samenstelling  6 succes volle tentoonstellingen gemaakt. De laatste expositie was in 2008 in Arti et Amicitiae in Amsterdam.

Tot slot

De hartstocht en passie in het werk van Marja van Putten is een avontuur voor de beschouwer, men kan niet afstandelijk naar het werk kijken, men moet zich er in storten. Er wacht een avontuur. Dat avontuur is het sterkst als je oog in oog staat met de schilderijen. Afbeeldingen van het werk verhouden zich tot elkaar als een foto van een bord met eten en een echt diner.
2013 door Vera de Groot