Schwarzmalen

Schwarzmalen is een kritisch kunstproject op Facebook van Marja van Putten en Astrid Moors. Kritisch omdat het ageert tegen het vaak gehoorde overheids standpunt tov kunst: Kunst moet zichzelf bewijzen door economisch rendabel te zijn en geliefd door het publiek. Crowdfunding is steeds vaker een antwoord

om kunst te financieren.. Dat is een mooi middel voor diverse projecten, maar schilderijen crowfunden..? schilderijen vooraf populair maken..? Wat kan ik als schilder daarop antwoorden? Samen met Astrid Moors hebben we Schwarzmalen bedacht. Bij het project Schwarzmalen verkopen we lege doeken en laten het publiek meebeslissen.

schwarzmalen 3 – 2018-

Art Chapel, Amsterdam

Crowdfunding voor autonome kunst, het verkopen van lege doeken
Is crowdfunding voor autonome kunst, schilderen in ons geval, een passend middel? Kan je ook het proces van het schilderen, dus het verkopen van lege doeken, crowdfunden?

Via crowdfunding bij VoordeKunst hebben we inderdaad het proces van het maken van de 11 doeken per kunstenaar kunnen financieren.
voordekunst.nl/projecten/5292

Het thema waar de vragen aan opgehangen werden is \’HappyCrowd\’, art is the is the social within us*.

deelnemende kunstenaars:
Rob Visje, José Krijnen, Harke Kazemier, Marieke Hunze, Baukje Spaltro, Saskia Tannemaat, Marja van Putten, Astrid Moors
concept en organisatie: Astrid Moors en Marja van Putten

website schwarzmalen.nl

schwarzmalen 2 -2015-

VondelCS, Amsterdam

Het project is op 1 september begonnen met 8 kunstenaars en 8 lege 4-luiken. Het publiek heeft elke twee weken via een poll laten weten in welke richting de schilderijen zich moeten ontwikkelen. Met de uitkomst van de polls gingen de kunstenaars aan de slag naar eigen inzicht.

deelnemende kunstenaars:
Hanneke van der Werf, Rolina Nell, Annemarie Vink, Rob Visje, Titus Dekker, Marieke Hunze, Marja van Putten en Astrid Moors

Tijdens de presentatie zijn alle 8 de 4-luiken (160×160 cm) af en werden ze gepresenteerd aan het publiek. De kopers kregen dan via loting te horen welk schilderij ze leeg / \’blind\’ hadden gekocht. Kom naar de presentatie in VondelCS!\"vondelcs2\"

Schwarzmalen is een kritische verwijzing naar het idee dat het publiek kan participeren, maar ook een knipoog naar het commerciële idee van crowdfunden. Crowdfunding voor een schilderij dat nog tot stand moet komen is een vreemde propositie:
De koper weet nog niet wat hij koopt (want het doek is nog wit) en de kunstenaar weet nog niet wat hij gaat schilderen.

Wij beiden gaan het avontuur aan. De prijs is bewust laag gehouden om drempelverlagend & uitnodigend te werken.

website schwarzmalen.nl

Mijn schwarzmalen deel:

Schwarzmalen 1 -2014-

We maken ieder een schilderij van 2 x 2 meter en laten het publiek meebeslissen in het wordingsproces. Dit gebeurt via een poll op Facebook.
Het schilderij gaan we eerst crowdfunden voor een veel te goedkoop bedrag, zo is schilderijen kopen voor iedereen te betalen.
De schilderijen worden tenslotte in 16 delen geknipt en opnieuw opgespannen (40×40 cm) tijdens een snij- en opspan performance op 12 juli 2014 in Weesp.

Final performance SCHWARZMALEN

zaterdag 12 juli om 14:00
IJsselmeerlaan 8 1378 JT Weesp
website schwarzmalen.nl

Foto´s: Hans Martens, Beeldmaker.
http://beeldmaker.nl

meer info op Facebook en de website

Schwarzmalen is een kritische verwijzing naar het idee dat het publiek kan participeren in het ontstaan van een kunstwerk, maar ook een knipoog naar het commerciële idee van crowdfunden. Crowdfunding voor een schilderij dat nog tot stand moet komen is een vreemde propositie: de koper weet nog niet wat hij koopt (want het doek is nog wit) en de kunstenaar weet nog niet wat hij gaat schilderen.

Wij beiden (koper en kunstenaar) gaan het avontuur aan. De prijs is bewust laag gehouden om drempelverlagend & uitnodigend te werken.

Waar komt ‘schwarzmalen’ vandaan?
aanleiding is het schilderij
‘Höhere Wesen befahlen: rechte obere Ecke schwarz malen!’ van Sigmar Polke\"\"

Participatie-maatschappij
“Publieksparticipatie en cultureel ondernemerschap in de kunst” staat hoog in het vaandel bij de politiek. Kunst wordt afgemeten aan economische belangen, waardoor kunst zijn autonome status verliest en ‘gewenst’ moet zijn. Is er genoeg publiek voor? Welke kunst wil de maatschappij?

“de zin van kunst is zoek, de kunst verkeert in een identiteitscrisis”

Participatie-kunstwerk
Daarom gaan we een kunstwerk maken samen met ons publiek. Wat is de rol van de een en wat is de rol van de ander. Wat legt de toeschouwer in ons werk?
Het werk roept allerlei gedachten en associaties op die de toeschouwer op zichzelf betrekt. En ook de kunstenaar maakt bij het maken van het werk en het beschouwen ervan gebruik van projectie. In ons project willen we deze projecties zichtbaar maken door het werk en de stappen om het te maken te delen met de toeschouwer. De toeschouwer wordt daardoor van zijn afstandelijke beschouwende functie ontdaan en wordt participant.