Exposities vrouwen in de kunst
In 2019, 100 jaar na de invoering van het vrouwen kiesrecht waren er ineens meer exposities over vrouwen in de kunst. Sinds die tijd lijkt het alsof er eindelijke een inhaalslag gaande is. De lijst hieronder is niet chronologisch, volledig en niet op volgorde van belangrijkheid. In 2019 ben ik deze lijst begonnen.
femmeBRUT text 2023
femmeBRUT With the title “femmeBRUT,” Marja van Putten organized a large solo exhibition of twelve large and monumental works in February 2022. New works of stature in which the use of new techniques and ideas allowed her to give a deeper layer to her themes more and better than ever. Already during the realization of […]
Culturele toe-eigening 2022
Het idee om het over culturele toe-eigening te hebben is ontstaan door het maken van de pangi schilderijtjes die hier hangen. Voor ik daar iets over vertel een definitie die ik vond van het begrip culturele toe-eigening:
Wanneer spreek je van culturele toe-eigening?
2022 femmeBRUT door Trudi van Zadelhoff
femmeBRUT Kleed je wel warm aan!’ schrijft Marja voordat ik afreis naar haar atelier in Oude Niedorp in de kop van Noord-Holland. Het atelier bevindt zich op een ruime entresol in een grote loods waar het kleurrijk is, en warm ondanks de lage temperatuur. Een vloer bezaaid met verfspatten zoals je verwacht in een atelier […]
femmeBRUT introductietekst
Eind jaren 80 begon ik bewust knopen, garen, stukjes stof of grote lappen in mijn schilderijen te gebruiken, en dat is eigenlijk altijd zo gebleven. Ik ken textiel en fournituren van huis uit: Textiel verwijst naar mijn jeugd. Kleding, gordijnen naaien was eind jaren vijftig en begin jaren zestig onderdeel van de vrouwelijke band in de familie. Oma, moeder en zussen, nichtjes, ze waren er allemaal bij betrokken. En ik, als zesjarig meisje, naaide ook al randjes op de machine!
2020 about A woman
Ik ben 30 jaar geleden van de Rietveld academie gekomen en liep vanaf het begin tegen allerlei dingen aan: -de geschiedenis van de kunst waarin vrouwen als kunstenaar, dus als identificatie ontbreken. Dat is nu gelukkig beter, maar toen ik van de academie kwam (1990) waren en maar een paar namen bekend.
2019 Opening door Trudi van Zadelhoff
Toen ik in 1979 met mijn studie kunstgeschiedenis begon, was het standaardwerk dat we bijna geheel in ons hoofd moesten stampen, The History of Art van H.W. Janson.
De kunstgeschiedenis vanaf de steentijd tot het verschijnen van de eerste druk van dit boek in 1962.
En geen vrouw te bekennen.
Dat kan natuurlijk niet waar zijn.
2019 Artist Statement (by P. Gatenby)
From the very beginning my work in fine art needed to identify my role as a painter and help me learn more about how my work as a female artist is positioned. My first step was to study the legacy of art history through the lens of my professional identity and then to affirm the substantive point of view of womanhood.
2017 Art as a network
Art history seems to me more like a network of lines, directions than one chronological line in time.
It was in the end of the 80’s when modern art, fundamental art, and the adage less is more were still the leading principals, especially at art academies. It seemed that disciplines and materials were connected to fixed meanings and symbolic contexts like textiles are feminine, steel is cold, oil paint is for ‘real painters’, red is emotional, white is innocent, and so on.
2015 by Phil Gatenby
This is a compelling painting that sits on the overlap between observed and observable reality where the idea of optical space (reality) is depicted through linear perspective (the void), the stairs (escalator) and additional rectilinear forms (windows and doors?) that surround the central geometric (polygons) form.
2014 Oppositie(s)
De schilderijen die te zien zijn in de galerieruimte van het sinds 1983 gekraakte pand deSlang bevatten een veelheid van beelden en associaties. Zowel inhoudelijk als schilderkunstig word je in de war gebracht. In elk schilderij zit wel iets wat wringt: een oppositie. Het ene schilderij levert één uitgesproken helder beeld op en in een ander blijf je op zoek naar coherentie en cirkelen je gedachten rond op zoek naar het verhaal dat zich erachter schuil houdt. Dat bevroeden van het verhaal laat je stap voor stap het schilderij benaderen…
2014 Figuration
Since 1996 I started to paint with figuration. I worked with objects and with objects on shelves fixed to the paintings in a very associative way. I refrained from judging the content, images and composition before they were on the canvas.
In the years 2000-2008 I was also working a lot with the computer. The Digt_paint years (painting with paint and pixels) were important to work more quickly and try out a lot in composing and finding content.
2013 Hartstochtelijk schilder
The passion is recognizable in all her paintings. It is not only the choice of subjects, but also how she uses the material. The material and the subject matter match in each of her paintings as a key to its lock. The cross-linking of material and subject is often contagious and carried through to the absurd.
2010 De Verenigde Wereld van Marja van Putten
In de maand september stelt Marja van Putten een aantal olieverfschilderijen tentoon in Zaal 100 uit haar serie Flags of the World. Een expositie die in zijn totaliteit (150 doeken) niet zou misstaan in het gebouw van de Verenigde Naties. Per doek is een nationale kleur geïnterpreteerd vanuit een bij het land behorend traditioneel patroon van textiele of keramische herkomst. Deze patronen, vaak in de vorm van mandala’s en kaleidoscoop-achtige configuraties, vindt ze ondermeer op boerenzakdoeken, Afrikaanse kangas en Maleise batiks.
2008 What is the influence of digitalizing on painting?
More than a century ago the invention of photography caused a revolution in painting. The reproduction of reality, until that time the main subject of painting, had to compete with photography and now also film. The exclusive right to depict portrait or landscape became the source of much discussion. With the arrival of Impressionism the snapshot like image appeared showing the subject in painting to be clearly influenced by photography .
2008 De hoofddoekjeskwestie
Tot zo’n 100 jaar geleden worden op de meeste schilderijen van onze Hollandse (en andere europese) meesters vrouwen afgebeeld met een hoofddoek of kapje. Een aantal vrouwbeelden van bekende schilderijen of een van andere bekende herkomst heb ik gebruikt om de vrouw met hoofddoek in vele vormen te laten zien. Van schilderijen van Vermeer, Rembrandt, maar ook Roodkapje, Drostevrouw, Zeeuws meisje. Daardoor ontstaat een afwisselend beeld van de sluier als symbool van maagdelijkheid en verborgen sexualiteit en van de vrouw tussen twee uiterste typeringen, de hoer en de maagd. De hoofddoek kan beschermen, verleiden, provoceren, beklemmen, discrimineren, …
2007 The role of textile in my work
Textile and textile-related things, like buttons, cords, threads, patterns, belong to the roots of my work and have been more or less the focus of materials to work with. The intimacy of the material, directly related to personal and domestic life I use often in combination with paint or printing as an opposite: to the roughness of paint, or to the glossy outlook of digital printing. Sometimes I use textile as a revolutionary power to change the meaning of an object.
1999 three texts
From a distance and on photos the paintings look almost cheerful. They have a positive and energetic appearance. The subjects come from everyday life. Often with soft things, romantic, beautiful, friendly, nothing to worry about.
1990 3 x 3
This text I wrote in the end of Art academy. It helped me a lot to create this system, which was a bit hermetic, but on the other hand people around me started to look at things the same way and recognize my way of thinking.
In a way it is still a basis though I don’t need to analize the world around me in this way any more..
1998 door Wim Vonk
In dit boek zijn foto’s te zien van schilderijen die Marja van Putten in mijn woon / werkomgeving heeft gemaakt. Midden in Amsterdam, vlakbij het Centraal Station bewoon ik samen met of zonder mijn kinderen de bovenste drie etages van een pand uit 1638. Deze informatie is noodzakelijk omdat het voor Marja een uitdaging was om anders dan in de afzondering van het eigen atelier, midden in het bruisende leven schilderen: wat voor effect zou dat hebben op haar schilderijen? Zouden ze minder diep worden? Of juist vitaler?
1996 Leids Dagblad
Koffiekopjes van pluche, auto’s met parels en glitters in het eten zijn te zien bij het. kunstcentrum aan de Haagweg. Marja van Putten schept er haar wereld waarin humor een belangrijke plaats inneemt. Er mag gelachen worden. Het is een fantasievolle maar ook lieve, aardige en vooral Hollandse wereld. Met verf, bont, badstof, knopen, glimmers en garen maakt Van Putten haar assemblages die gaan over plekken en gewone dingen: een huis, een auto, een keuken of een straat. Soms heeft ze een uitgewerkt idee maar er’ kan ook zomaar iets ontstaan. Alles kan en alles mag: strak, chaotisch, wild of een beetje gek.